HVA ER MEDITASJON?

Det finnes forskjellige meditasjons-teknikker. Fokus-meditasjon hvor man trener opp sinnet til å fokusere på et objekt over lenger tid. Et objekt kan være pusten, en del av kroppen, noe i naturen. Analytisk meditasjon bruker funksjonen til sinnet og tankene å gir sinnet en retning. For eksempel å gi kjærlighet og glede til andre er sundt for sinnet siden det skaper et veinett som tenker positivt om andre, og ikke negativt om seg selv, og for å holde fokuset på et objekt, trenger men fokus-meditasjoner, så alt henger sammen.

HVORDAN BURDE JEG SITTE?

Det kan være lurt å følge noe som heter: 7 Punkt positur. Ikke ta det for strengt, ivertfal ikke den første stunden, men det som hjelper er å praktisere yoga og annen bevegelses former. 1. Sitt komfortabelt, med ben i kryss (eller på kanten av en stol, men ikke len deg mot stolryggen). 2. Behold en rett rygg, uten å stramme (sitt gjerne på en pute så det er lettere for ryggen å holde seg rett). 3. Behold skuldrene tilbake og ned, slik at du sprer krageben (dette hjelper øvre ryggen å holde seg rett). 4. Behold hendene avspent i fanget eller på lår/knær. 5. Behold haken i linje med gulvet slik at nakken er lang, men avspent. 6. Øynene kan være lett lukket, uten å knipe, eller behold dem litt åpne. 7. La munnen være lett lukket slik at pusten beveger seg naturlig ut og inn av nesa, mens tungen kan ville i bunnen av munnen, evt la tippen av tungen berøre ganen.

 

HVORDAN MEDITERE?

  1. Vær snill med deg selv.
  2. La vær å dømme tanker som kommer opp.
  3. Observer.
  4. Uten anstrengelser snu fokuset tilbake til objektet for meditasjon.
  5. Vær snill med deg selv.
  6. Ikke forvent, punktum.
  7. Gi det tid.
  8. Skap entusiasme for meditasjon ved å se på fordeler og ulemper ved å gi seg denne tiden.
  9. La kroppen være avspent, men tilstede.

HVEM KAN MEDITERE?

Alle kan meditere:)